• onsdag , 1 maj 2024

Vindmøller kommer tættere på trafikken

De nuværende afstandskrav for vindmøller til de store veje og jernbanerne skal lempes. Det anbefaler en arbejdsgruppe under Transportministeriet, skriver flere morgenaviser fredag. Anbefalingen bliver godt modtaget i regeringen.

Læs hele artiklen fra d. 8. juli 2011 på www.epn.dk

Se lignende nyheder på:
www.erhvervsbladet.dk 
www.dr.dk/nyheder
www.dr.dk/nordvestsjaelland
www.politiken.dk
www.nordjyske.dk

Relaterede indlæg

En kommentar

  1. Novrup_Måde Esbjerg Øst
    9. juli 2011 at 10:39 Svar

    Forkerte oplysninger i flere medier.
    Sikkerhedsafstande er idag 1,7 x møllens totalhøjde. dvs. 100 meter møller har en sikkerhedsafstand på 170 meter og 200 meter en på 340 meter. osv.

    Disse regler gælder for typegodkendte vindmøller dvs. vindmøller der kan CE mærkes osv.
    Reglerne gælder ikke for Test og Forsøgsvindmøller eller Serie 0 møller, da disse alle er prototyper – Her skarpere krav til sikkerhed.

    Hvad er et CE mærke feks. ?

    CE-Mærkning er:

    Med CE-mærkning erklærer man som producent eller repræsentant i EU, at produktet opfylder de generelle sikkerhedskrav i relevante CE-mærkningsdirektiver.

    CE-mærket er symbol på en aftale mellem myndigheder og erhvervsliv.
    Med CE-mærket garanterer fabrikanten for, at produktet er fremstillet i overensstemmelse med fælleseuropæiske krav til sikkerhed, sundhed og miljø.
    CE-mærkningen er indført af Europa-Kommissionen Det er Kommissionen, der har fastlagt betingelserne for brug af mærkningen i de forskellige CE-mærkningsdirektiver. Direktiverne gælder i alle EUs 27 medlemslande, og også i Norge, Island og Liechtenstein, som har tilsluttet sig EØS-aftalen.
    Det er fabrikantens ansvar, at dennes produkt CE-mærkes Det er denne som fabrikant, der har ansvaret for CE-mærkningen. Hvis fabrikanten befinder sig uden for EU, er det fabrikantens repræsentant i EU, der har ansvaret for CE-mærkningen. Hvad handler CE-mærkning om? CE-mærkningen gør det lettere at handle over grænserne i EU og sikrer et fælles sikkerhedsniveau for produkterne.

    Produkterne vil næppe kunne klare kommisionens sikkerhedskrav så tæt på veje, jernbaner m.m. Sikkerhedskrav defineres under type A og B standarder for sikkerhed, der sammenfattes til en type C standard.

    Mvh.
    Novrup_Måde gruppen Esbjerg Øst

Skriv en kommentar