• tirsdag , 19 marts 2024

Åbent brev til Hjerteforeningen fra LNtK

Uddrag af brevet
Hjerteforeningens medlemmer har krav på en uvildig og videnskabelig forskning med en høj
standard. Medlemmerne og den danske befolkning i landdistrikterne har også krav på, at
Hjerteforeningen koncentrerer sig om sin opgave, nemlig at holde fokus på borgernes helbred.

At støtte vindmølleindustrien i Danmark er ikke vejen frem. Det tjener ikke de landfamilier,
som er udsat for vindmøllestøj fra disse gigantiske industrielle anlæg.
Offentligheden har krav på at vide, hvor Hjerteforeningen står. Er foreningen uafhængig af
vindmølleindustriens lobbyister? Sådan virker det ikke på os.

Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
Henriette Vendelbo [Formand] Karsten Drøjdal [Næstformand]

Læs hele brevet her og følg links…

Link:  Svar fra Hjerteforeningen

LNtK-note til Hjerteforeningen:
Tak for besvarelse af vores brev, som vi kan se, har været vanskelig – og det er måske begrundelsen for, at det har taget flere måneder.
Desværre viser brevet, at der ingen forståelse er fra Hjerteforeningen, for de akutte sundhedsproblemer, herunder også hjerteproblemer, som danske vindmøllenaboer fortsat må leve med.
At de store vindkraftværker er en trussel for mange mennesker i vindmølleområderne, er kendt for både uvildige fagfolk og vindmøllenaboer.
Det ville give god mening, hvis Hjerteforeningen klart vil tage afstand fra fortsat udbygning med store vindkraftværker få hundrede meter fra menneskers boliger – en udvikling som tydelig vis har gjort naboerne stor fortræd.

I mange vindmøllesager er vi vidne til, at politikere og flere organisationer, ikke har mod til at være kritisk overfor Vindindustrien fremturen, når blot grøn omstilling indgår i argumentationen. Det har ført til, at der er meget begrænset beskyttelse af vindmøllenaboer mod støj og blink-fremkaldende sygdomme.

LNtK har fra pressen og andre offentlig tilgængelige platforme, samlet nogle vindmøllenaboers beskrivelse af deres oplevelser ved at bo i et vindmølleområde. For nærmere indsigt i disse menneskers livsvilkår og erfaringer, kan LNtK-rapporten læses her: Under et slør af godhed”